whinneyochwilbur

Här skriver jag om främst hästarna men också om familjen.

Passage och ridskola

Publicerad 2012-09-03 14:59:44 i Hästar,

Dålig på att blogga då det blivit sena kvällar länge nu.
Håller även på med bilder att lägga upp.
Idag VABar jag och Whinney har vilodag så då hinner jag.

Ida-Jane har börjat rida lite på ridskola. Hon är ju bara 4 år men så van med hästar och hon har själv bett om att få rida på en liten häst istället för mina som hon brukar rida på. Eller min numera.
Så en dag i veckan åker jag och Ida-Jane och gör iordning Whinney och lastar och åker till ridskolan också rider jag W innan lektion så får W vila en timma i transporten medans Ida rider. Roligast är att trava tycker Ida-Jane:)

Nu har vi börjat med lite passage igen och nu börjar jag lära mig hur vi ska komma igång från skritt, istället från trav in i passage som jag ridit förut. Träningen vart inställd i veckan pga dränkt plan men jag åkte och red för Ingela på hemmplan istället som tålde regnet. Vi var dyngsura men det var det värt:) Blåst och regn är inte Whinneys favoritväder och saknade huvan som snart kommer på posten.

Igår gjorde vi allt möjligt i skogen då dom grusat upp vägen så det var bra underlag hela vägen. Vi fick till några riktigt fina taktmässiga steg efter varann i passage för att sedan gå ner i skritt både påväg dit och på hemvägen utan att hon stressade upp sig så det är STORA framsteg! Sen var det lätt att få ihop henne i slutan så det är så kul att rida henne med sytrådar i händerna:) Ni som hjälpt mig genom åren vet att det inte alltid varit så. Jag blev färdig långt innan vi var hemma så vi skrittade lungt på LÅNG tygel hem.

Nu har några av mina schabrak krympt så nu har jag bara två plus ett i Lysekil(även fleecet med hals är där) så jag överväger att köpa ett nytt schabrak. Nån som tipsa om något bra? Huvudaken att det är dressyr och vitt. Whinney fär lätt irriterade hårsäckar av skitigt schabrak så jag byter ofta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela